Pustaka Permata

Jejak Bisnes rasul


Aizuddinur Zakaria

Pts Professional

395 halaman

Harga : RM 25.00

Buku bisnes ada banyak jenis.

Yang paling baik (sekurang-kurangnya pada saya) buku bisnes yang ditulis berdasarkan pengalaman sendiri. Atau paling tidak menceritakan pengalaman bisnes orang lain.

Tiada satu formula khusus untuk bisnes yang berjaya. Melainkan ‘bisnes yang berjaya’ itu diberi definisi terlebih dahulu.

Formula kejayaan rangkaian restoran KFC mungkin tidak semuanya persis kejayaan restoran Satay Samuri (Satay Kajang).

Ada buku bisnes ditulis oleh ahli akademik untuk kuliah universiti. Biasanya buku jenis ini menghimpunkan teori dan kajian terhadap bisnes-bisnes yang telah wujud.

Ia menjadi sangat struktural, supaya mudah dikuliahkan dan mudah di’exam’kan.

Bisnes dan Perang

Agak sukar (mungkin di Malaysia) buku yang membicarakan cara bisnes Nabi Muhammad.

Buku ini mengambil analogi dari siri peperangan Nabi Muhammad untuk digunakan dalam teori bisnes. Sebahagian pengkaji melihat bagaiman nabi berperang, begitulah kaedah yang boleh diterapkan dalam bisnes.

Saya melihat dari sudut yang berbeza. Perang ialah situasi menang-kalah. Sama ada kalah atau mengalahkan. Sedangkan bisnes bukan kalah atau menang. Ia bukan urusniaga satu untung – satu rugi. Bisnes ialah aktiviti menukar barang dengan barang @ wang yang memuaskan hati kedua belah pihak. Hal ini tidak berlaku dalam peperangan.

Justeru mengambil analogi perang untuk bisnes kurang tepat.

Perniagaan ‘tijaarah

Saya menggagaskan prinsip bisnes nabi perlu diambil dari kaedah dakwah nabi.

Saya berikan beberapa bukti untuk menguatkan hipotesis ini. Di dalam Al-Quran, Allah sendiri menggunakan perkataan perniagaan (tijarah) dan jual beli (baiy’) untuk dakwah dan bisnes.

Al-Baqarah 2 : 16

Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk; maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pula mereka beroleh petunjuk hidayah.

Al-Faathir 35 :29

Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Kitab Allah dan tetap mendirikan sembahyang serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka, mereka (dengan amalan yang demikian) mengharapkan sejenis perniagaan yang tidak akan mengalami kerugian

Ash-Shaff 61 : 10

Wahai orang-orang yang beriman! mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?

Jual beli

At-Taubah 9 :111

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) Bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (balasan syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di Dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.

0 comments:

Post a Comment

Followers

   

VISITOR COUNTER

Our Blog is still under Construction and will be ready in near future.This Blog created for selling Book Online and based on bulk buying or small quantity buying (from 1 to 50 or unlimited).Our based is In Sarawak and book are distributed to all Part of Malaysia,Singapore,brunei and elsewhere if there is any request.For more information contact us by e-mail at :- Trezeteufel@gmail.com

    Labels