Pustaka Permata

Khilaf Dalam islam : Sebab dan Adab

Abdul Rasyid Idris

Dr Azwira bin Abdul Aziz

Dr Fadlan Mohd Othman

Penerbit : Jahabersa

Harga : Rm 30.00

Buku ini menghimpun 3 tulisan dari 3 penulis :

  1. Perkara Yang Pasti dan Tidak Pasti
  2. Fakto-Faktor Perselisihan Pendapat
  3. Adab-Adab Berbeza Pendapat Dalam Islam

Tulisan ini kompak (padat) namun isinya tetap bernas. Semua dibawakan berdasarkan Al-Quran dan Sunnah berdasarkan kefahaman salaf.

Ia tidak perlu diulas panjang.

Surah Hud 11 : 118 Jikalau Tuhanmu menghendaki, tentu Dia menjadikan manusia umat yang satu, tetapi mereka sentiasa berselisih pendapat 119. Kecuali orang-orang yang diberi rahmat oleh Tuhanmu. Dan untuk itulah Allah menciptakan mereka. Kalimat Tuhanmu (keputusan-Nya) telah ditetapkan: sesungguhnya Aku akan memenuhi neraka Jahannam dengan jin dan manusia (yang durhaka) semuanya.

Perselisihan pendapat dan perbezaan pandangan adalah lumrah kejadian Allah. Namun ini tidak bermakna Allah menyuruh hambanya sentiasa berbalah, sebaliknya Allah memerintahkan hambanya untuk bersatu atas kebenaran.

Sesunguhnya sesiapa di antara kamu yang hidup selepasku dia akan melihat banyak perselisihan, maka hendaklah kamu berpegang dengan Sunnahku dan Sunnah Khulafa Ar-Rasyidin Mahdiyin selepasku. Gigitlah ia dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang diada-adakan (dalam urusan agama) kerana ia adalah bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat”. (Sahih : Sunan Abu Dawud, Tirmidzi dan Ibn Majah)

Selepas merincikan faktor dan punca yang menyumbang kepada perbezaan pendapat, naskah ini juga membawakan solusi menurut Islam.

Namun saya tegaskan, perbincangan tentang khilaf khusus untuk orang yang berfikiran terbuka, lapang dada menerima pembaikan@kritikan dan tidak taksub mazhab.

Buku ini tidak akan bermanfaat kepada orang yang taksub mazhab dan sempit dadanya menerima kebenaran dari orang lain.

0 comments:

Post a Comment

Followers

   

VISITOR COUNTER

Our Blog is still under Construction and will be ready in near future.This Blog created for selling Book Online and based on bulk buying or small quantity buying (from 1 to 50 or unlimited).Our based is In Sarawak and book are distributed to all Part of Malaysia,Singapore,brunei and elsewhere if there is any request.For more information contact us by e-mail at :- Trezeteufel@gmail.com

    Labels