Pustaka Permata

Wasiat Luqman al Hakim

Tajuk Buku : Wasiat Luqman Al-Hakim
Penulis : Ustaz Ahmad Hasan Mohd. Nazam
Penerbit : Telaga Biru Sdn Bhd
Terbitan : 2009
Halaman : 164 mukasurat
Harga : rm20.00


Wasiat Luqman Al-Hakim kepada anaknya seperti yang terdapat dalam surah Luqman sering dijadikan rujukan untuk mencari bahan guna mendidik anak-anak.

Bukan sahaja berguna bagi anak-anak, malah wasiat atau nasihat ini berguna untuk panduan seluruh umat sejagat.

Malah ayat-ayat 12 hingga 19 surah Luqman ini adalah sumber rujukan yang paling popular.

Apa pun buku WASIAT LUQMAN AL-HAKIM ini menyorot dengan panjang lebar tentang isi pengajaran kepada kata-kata Luqman Al-Hakim kepada anaknya.


WASIAT LUKMAN AL HAKIM KEPADA ANAKNYA

· Wahai anakku ! Elakkan dirimu dari membuat hutang kerana sesungguhnya dengan berhutang itu akan menjadikan dirimu hina diwaktu siang hari dan menjadikan dirimu gelisah di waktu malam hari.

· Wahai anakku ! Sekiranya kedua ibubapamu memarahimu kerana sesuatu kesalahan yang telah kamu lakukan maka kemarahan kedua mereka itu adalah seperti baja untuk menyuburkan tanaman.

· Wahai anakku ! Engkau akan dapat rasakan betapa beratnya ketika mengangkat batu yang besar atau besi yang padat tetapi ada yang lebih berat dari itu iaitu apabila kamu mempunyai jiran tetangga yang jahat.

· Wahai anakku ! Tidaklah dinamakan kebaikan sekalipun kamu sibuk mencari dan mengumpul ilmu pengetahuan tetapi tidak pernah mengamalkannya. Perbuatan ini tak ubah seperti seorang pencari kayu api yang sentiasa menambah timbunan kayunya sedangkan ia tidak mampu untuk mengangkatnya.

· Wahai anakku ! Berhati-hatilah terhadap tutur tata dan bicaramu, peliharalah budi bahasamu dan sentiasalah bermanis muka nescaya kamu akan disenangi dan disukai oleh orang yang berada di sekelilingmu. Perumpamaannya seolah mereka telah mendapat barang yang amat berharga darimu.
0 comments:

Post a Comment

Followers

   

VISITOR COUNTER

Our Blog is still under Construction and will be ready in near future.This Blog created for selling Book Online and based on bulk buying or small quantity buying (from 1 to 50 or unlimited).Our based is In Sarawak and book are distributed to all Part of Malaysia,Singapore,brunei and elsewhere if there is any request.For more information contact us by e-mail at :- Trezeteufel@gmail.com

    Labels